Skip to main content

“Het is nooit saai in de levendige en bruisende omgeving van Annadal”

Het Annadal-complex is een voormalig ziekenhuis gebouwd in 1950. In 1990 is het complex omgebouwd tot studentenhuisvestiging en medisch centrum. In het complex wonen ongeveer negenhonderd veelal buitenlandse studenten, verdeeld over vijf gebouwen en achtentwintig verdiepingen. Het medisch centrum verhuurt een veertigtal ruimtes aan diverse medisch specialisten. Ron von Berg, beveiliger en stagebegeleider bij Polygarde, neemt ons mee tijdens een typische avond- tussen- en nachtdienst* als beveiliger in het Annadal-complex. 

Jij als beveiliger? Lees hier meer over de mogelijkheden en solliciteer!

*Bij Annadal werken de beveiligers in drie diensten: Avonddienst :16:30 – 23:30 uur, Tussendienst : 22:00 – 04:00 uur, Nachtdienst : 23:30 – 07:30 uur 

16:15 uur 

Ron: “Ik start mijn avonddienst en betreed het complex. Een beveiliger is altijd vijftien minuten voor aanvang van de dienst aanwezig. Hierdoor heb ik tijd om een goed beeld te vormen van de omgeving. Zo heb ik een indicatie hoe de dienst gaat verlopen én heb ik gespot of er bijzonderheden zijn. Daarnaast kan mijn collega, die ik moet aflossen, op tijd naar huis.”  

16:30 uur 

“De overdracht met de medewerkers van de receptie gaat beginnen. Samen lopen we de overdrachtslijst na. We checken de sleutelkast, zaklampen en portofoons, of alles nog aanwezig is. Ook bespreken we hoe de dagdienst is verlopen. Zijn er bijzonderheden? Moet ik lopende zaken oppakken? De dienst kan nu officieel beginnen.”  

18:15 uur 

“Het medisch centrum sluit haar deuren en het personeel vertrekt naar huis. Alleen de studenten blijven over. Dit is altijd een bijzonder moment, het gebouw verandert dan van zorginstelling naar studentencampus. Rond deze tijd start ik de sluitronde. Ik controleer alle toegangs- en nooddeuren bij de zorginstellingen. Daar waar nodig sluit ik deuren af. Ik check of de gangen en ruimtes verlaten zijn. In dit gedeelte van de campus mogen de studenten op dit uur namelijk niet meer komen. Tijdens de dienst controleer ik dit regelmatig door de camerabeelden goed in de gaten te houden.”  

18:33 uur 

“Mijn telefoon gaat. Een student belt met een probleem: hij heeft zichzelf buitengesloten. Op zo’n moment denk ik altijd: is dit jouw probleem of mijn probleem? Daarmee bedoel ik: betreft het een noodsituatie of een dienstverlenende taak? Het laatste dus. Ik vraag de student om een moment te wachten en rond eerst de sluitronde af.”  

18:45 uur 

“Ik tref de student aan in de centrale hal en bel de technische dienst. Samen lopen we naar zijn kamer. Onderweg meldt hij dat hij bang is dat zijn sleutels kwijt zijn. Ik wijs hem erop dat een nieuwe set sleutels met een nieuw slot al gauw 250 euro kost. Wellicht nog even zoeken? Vaak worden de sleutels dan alsnog teruggevonden. Na een ID-check open ik de deur van zijn kamer met een loper.”  

19:00 uur 

“Ik start mijn eerste controleronde. Brandpreventie en het controleren op het naleven van de huisregels zijn tijdens deze rondes de belangrijkste punten. Zijn er bijvoorbeeld feestjes aan de gang? De studenten kunnen door de coronamaatregelen weinig ondernemen. Hierdoor zie je vaak dat ze elkaar opzoeken in de gezamenlijke ruimtes. Heel begrijpelijk natuurlijk, maar helaas niet toegestaan in coronatijd. Ik ga dan preventief te werk door de studenten aan te spreken en te waarschuwen. Tijdens deze ronde lokaliseer ik gelijk de hotspots van die avond – de plekken waar later in de dienst wellicht alsnog ingegrepen moet worden. Verder houd ik altijd de brandveiligheid in de gaten. Ik controleer de brandblussers en check of de nooduitgangen vrij zijn.”  

19:50 uur 

“De telefoon gaat. Een student belt dat haar pakketje is afgeleverd. Ik loop weer naar beneden en help de student aan haar pakketje. Ik ga verder met surveilleren op het buitenterrein.”  

22:00 uur 

“Twee collega’s van de tussendienst staan mij al op te wachten in de centrale hal. Tussen 22:00 en 04:00 uur is het op z’n drukst op de campus. Daarom werken we tijdens die uren met z’n drieën. Ik breng mijn collega’s op de hoogte van het verloop van de dienst. Wat zijn de hotspots vanavond? We verdelen de taken en de posities en hervatten de dienst. Middels een portofoon houden we contact met elkaar.”  

22:25 uur 

“Het brandalarm gaat af. Ik loop direct naar de centrale (BMC). Een BMC is een centrale waar alle signalen van rookmelders en andere beveiligingssensoren samenkomen. Ik zie gelijk waar de vermeende brand is, het betreft een studentenkamer op de derde verdieping. Via de portofoon stel ik de rest van het team op de hoogte. We snellen ons naar de locatie. Onderweg krijg ik een telefoontje van de meldkamer, een extra melding bovenop het brandalarm. We komen al een aantal studenten tegen die richting de verzamelplaats lopen. Ik probeer een inschatting te maken van de situatie, niemand lijkt in paniek dus een grote uitslaande brand lijkt niet aan de orde. Op de studentenkamer treffen we een beteuterde studente aan. Haar bananenbrood is iets te lang gebakken en uiteindelijk ontploft in de combimagnetron. Na een snelle check blijkt dit ook daadwerkelijk de boosdoener. We gooien alle ramen en deuren open om de boel te luchten 

22:55 uur 

“Na een brandalarm moet het systeem gereset worden. Bij een alarm wordt de werking van liften automatisch stopgezet. Ook gaan de slagbomen buiten open zodat de hulpdiensten het terrein ongehinderd kunnen betreden. Ik controleer de liften en zorg dat deze weer werken. Mijn collega sluit de slagbomen en controleert de deuren en poorten. Aansluitend gaat één van ons aan de slag met het maken van de rapportage. 

23:30 uur 

“Het is alweer tijd voor de volgende dienstwissel. De avonddienst gaat naar huis en de nachtdienst gaat starten. De nachtdienst wordt bijgepraat en we blijven over met twee collega’s. We gaan surveilleren en houden contact door middel van de portofoon.” 

01:23 uur 

“Ik krijg een telefoontje van een omwonende, hij klaagt over geluidsoverlast. Ik constateer al snel dat de overlast uit de gezamenlijke ruimte komt waar ik eerder die avond al een aantal feestvierders heb aangesproken. Samen met mijn collega ga ik richting de ruimte. We treffen een grote groep feestende studenten aan. Jammer genoeg voor hen moeten we het feest beëindigen. De muziek moet uit en iedereen wordt verzocht om naar huis te gaan. Door middel van de sleutelcheck controleren we wie bevoegd aanwezig is op de campus. Degene die onbevoegd aanwezig is wordt gevraagd het terrein te verlaten.” 

02:45 uur 

“Ik tref een slapende jongen aan in de gang. Waarschijnlijk een feestvierder die zijn kamer niet meer kon vinden. Ik check of hij inderdaad een bewoner van de campus is. Ik maak hem wakker en vraag naar zijn kamernummer. Uiteindelijk, na even doorvragen, herinnert hij zich toch zijn kamernummer. Ik loop voor de zekerheid mee om te voorkomen dat hij ergens anders in de gang weer verder gaat tukken. 

04:00 uur 

“De tussendienst gaat naar huis. Het is rustig op de campus. De meeste studenten liggen op één oor. Tot 7:00 uur blijf ik mijn rondes lopen.” 

07:00 uur 

“Op dit tijdstip wordt de openingsronde gestart. Dit is de omgekeerde versie van de sluitingsronde. Ik open de deuren in het medisch centrum en de eerste medewerkers van de zorginstellingen arriveren al op hun werkplek. Ook de medewerkers van de receptie zijn er weer. We bespreken het verloop van de nachtdienst en de overdrachtslijst wordt er weer bijgenomen. 

07:30 uur 

“De nachtdienst zit er weer op. Ik mag naar huis om uit te rusten want morgenavond mag ik weer aan de slag!” 

 

Jij als beveiliger in opleiding?